"Aku minta kepada Tuhan setangkai bunga segar... Ia beriku kaktus berduri... Aku minta kupu-kupu... Diberi ulat bulu... Aku sedih dan kecewa... Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali... Ulat itu menjadi kupu-kupu yang cantik... Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNya.."

Wednesday 25 December 2013

Alasan 4 Golongan



Al-Faqih Abu Laits berkata;


“Kelak pada hari kiamat ada 4 manusia yang datang. Lalu masing-masing memberikan alasan mengapa tidak beribadat kepada Allah tetapi alasan mereka itu tidak diterima”



Golongan pertama - orang kaya dengan alasannya;


“Sesungguhnya aku adalah orang kaya. Aku sibuk menguruskan hak-hak dan hartaku sehinggakan aku tidak sempat mengabdikan diri kepada-Mu” Allah s.w.t pun berfirman; “Kamu tidak sekaya Sulaiman. Sesungguhnya Sulaiman adalah raja di seluruh Timur dan Barat, tetapi kekayaannya tidak menghalang Sulaiman mengabdikan diri padaku dan dia tidak derhaka kepada-Ku. Jadi alasanmu tidak dapat diterima” maka Allah s.w.t mencampakkan mereka ke dalam neraka.


Golongan ke dua - orang melarat.


Mereka beralasan dengan kemiskinannya “Tuhanku, sesungguhnya keadaanku menghalang aku daripada mengabdikan diri kepada-Mu” tetapi Allah s.w.t berfirman kepada mereka dengan bandingkan mereka dengan Nabi Isa a.s “Benarkah kamu lebih melarat daripada Isa? Kemelaratan Isa tidak menghalang dia mengabdikan dirinya kepada-Ku”. Alasan mereka tidak diterima dan mereka dicampakkan ke dalam neraka.


Golongan ke tigaHamba sahaya.


Mereka beralasan untuk melayan tuannya sehingga tidak sempat mengabdikan diri kepada Allah. “Tuhanku, aku dulunya adalah seorang hamba dan diperbudakkan sehingga menghalangiku daripada mengabdikan diri kepada-Mu” Tetapi Allah s.w.t bandingkan mereka dengan Nabi Yusuf a.s. Alasan mereka juga tidak diterima dan mereka dicampakkan ke dalam neraka.


Golongan ke empatOrang sakit.


Mereka beralasan dengan penyakitnya tetapi Allah s.w.t bandingkan mereka dengan Nabi Ayub a.s pula. Alasan mereka tidak diterima lalu mereka dicampak ke dalam neraka.

*JADI DI HARI KIAMAT KELAK TIADA SEORANG PUN YANG ADA ALASAN DI SISI ALLAH S.W.T MENGAPA MEREKA TIDAK DAPAT MENGABDIKAN DIRI KEPADANYA


No comments:

Post a Comment