"Aku minta kepada Tuhan setangkai bunga segar... Ia beriku kaktus berduri... Aku minta kupu-kupu... Diberi ulat bulu... Aku sedih dan kecewa... Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali... Ulat itu menjadi kupu-kupu yang cantik... Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNya.."

Wednesday 25 December 2013

Antara Akal Dan Syahwat



Rabi'ah Al-Adawiyah menjadi balu setelah kematian suaminya. Tidak lama datanglah Hassan Bisri dan teman-temannya ke rumah Rabi'ah untuk meminangnya lalu mereka pun di persilakan masuk. Setelah menurunkan tabir, Rabi'ah duduk di belakangnya seraya berkata;

Rabi'ah : Siapa yang paling pintar di antara kamu?

Maka rombongan itu pun menjawab

Rombongan : Hassan Bisri.

Rabi'ah : Baiklah, jika kamu dapat menjawap pertanyaanku, aku setuju menjadi isteri mu.

Lantas Hassan Bisri membalas;

Hassan : Tanyalah, semoga aku dapat menjawap pertanyaan mu itu.

Lalu Rabi'ah pun mengajukan soalan kepada Hassan Bisri dan rombongan itu;

Rabi'ah : Apabila aku mati dan keluar daripada dunia ini, apakah aku nanti keluar dengan beriman atau tidak?

Hassan : Itu adalah perkara ghaib dan tidak seorang pun yang mengetahuinya melainkan Allah s.w.t

Rabi'ah : Bila aku telah di letakkan di dalam liang lahad lalu di tanya Malaikat Mungkar dan Nangkir, apakah aku dapat menjawap atau tidak?

Hassan : Itu juga perkara ghaib dan tidak ada yang mengetahuinya kecuali Allah s.w.t

Rabi'ah : Apabila orang telah di kumpulkan pada hari kiamat, dan diberikan kepada mereka catatan amalan masing-masing, dengan tangan kananku atau tangan kiriku kah aku akan terima catatan amalanku?

Hassan : Itu pun perkara ghaib juga

Rabi'ah : Hai Hassan, jika engkau tidak dapat menjawap empat soalanku, janganlah engkau fikir mahu mengawiniku. Inilah soalanku yang terakhir.

Lalu Rabi'ah mengajukan pertanyaan yang terakhir kepada Hassan;

Rabi'ah : Dalam berapa bahagiankah Allah menciptakan akal?

Hassan : Sepuluh bahagian. Sembilan bahagian untuk lelaki dan satu bahagian untuk perempuan.

Rabi'ah : Dalam berapa bahagiankah Allah menciptakan syahwat?

Hassan : Sepuluh bahagian juga. Sembilan bahagian untuk perempuan dan satu bahagian untuk lelaki.

Rabi'ah : Hai Hassan, aku dapat menguasai sembilan syahwatku dengan satu bahagian akalku. Sedangkan kau pihak lelaki tidak dapat menguasai satu bahagian syahwatmu dengan sembilan bahagian akal yang kamu dapat?

Mendengar kata-kata Rabi'ah al-Adawiyah itu, keluarlah Hassan dari situ dengan tangisan dan air mata yang bercucuran.

No comments:

Post a Comment